Burendag

Vanmorgen vroeg opgestaan om bijtijds de bus naar Oranjekom te nemen voor het vervolg van het Hollands kustpad deel twee. Bij het station leek de bus pas over anderhalf uur te gaan, dus besloten we maar om de trein naar Heemstede te nemen en daar vandaan de bus naar Oranjekom te nemen. Bij Heemstede stapten we in de dezelfde bus die ook naar Hillegom zou gaan, dus die anderhalf uur klopte niet. Later bleek er een schermpje stuk te zijn, waardoor de informatie niet duidelijk was. Bij Oranjekom bleek Oase nog dicht te zijn. Dus helaas geen koffie met koek aan het begin van de wandeling. Dit eerste deel van de wandeling kende ik nog van de multi cache “Liebe Im Krieg“. Niet veel later verlieten we de AWD weer bij de Zandvoortselaan. Daar is restaurant de Duinrand waar we dan toch nog koffie en appelgebak konden eten. De wandeling ging verder om Nieuw Unicum heen en weer de duinen in. Halverwege bevond zich nog een oude antik-tankwal uit de oorlog. Daar lag  meteen weer een cache, “Anti Tank“, die Annet als eerste vond.  Weer een stuk verder kwamen we bij Kraantje Lek de duinen weer uit. Precies op tijd voor de lunch. Na het eten weer verder op pad richting Haarlem. Langs de Brouwersvaart helemaal door naar Raaks en vervolgens dwars over een vreselijk drukke markt. De stickers konden we hier al lang niet meer volgens, maar we wisten waar we het plein weer af moesten, dus dat ging wel goed. Via het begijnhof, dat in tegenstelling tot de Amsterdamse uitvoering niet zo onschuldig is. In Amsterdam is het een woongemeenschap voor oude nonnen, in Haarlem is het gewoon de rosse buurt 🙂 Bij het station nog even tevergeefs naar een cache gezocht, maar dat hebben we snel opgegeven. We moesten weer snel richting Hillegom om op tijd te zijn voor de buurt barbecue. De trein stond al klaar toen we aan kwamen lopen dus we waren al snel op weg. In Hillegom nog even snel douchen, wat ook al een logistieke uitdaging werd, omdat we inmiddels vijf personen in huis waren en we nog een half uur de tijd hadden. Maar dat ging ook goed. De feest commissie had vanwege burendag nog subsidie gekregen voor het feestje. Van die subsidie waren een grote party tent en een speelkasteel gehuurd. Van de rest waren plantje gekocht om bij alle bomen in de straat te planten. De BBQ was prima georganiseerd en de kok was duidelijk op zijn taak berekend. Zijn BBQ was van het type zeer uitgebreid. Twee grote delen voor het vlees. Één op gas en één op kolen. En dan nog een losse pit voor de satehsaus en een speciale vuurbak om de kolen aan te jagen en zelf van hout kolen te branden. Na de BBQ nog even op de bank gehangen en toen naar bed. Het was weer een drukke dag geweest!

law0502-20160924

About Peter Hofman 1073 Articles
Oké dan, ik duik, maak graag foto's en doe een vreemd spelletje wat "geocaching" heet. Verder heb ik thuis nog wat Malawi cichliden zwemmen. Dat geocachen laat zich het beste beschrijven met het gebruiken van miljoenen kostende satellieten om tupperware in het bos te vinden. In het Engels klinkt dat toch allemaal veel beter "I use multi million dollar satellites to find Tupperware in the woods"