Tug 2 / Maori

Vanmorgen snel gezorgd op tijd bij het ontbijt te zijn. Meteen de broodjes in de rooster en de koffie getapt. Twee eitjes besteld en sap gepakt. Alles ging gestroomlijnd en met de laatste slok hoorden we de truck van Maltaqua de straat inkomen. Onderweg hoorden we dat we vandaag met z’n drieën zouden blijven en Peter, de gids, had een leuk idee voor twee wrakjes waar ik ook nog niet geweest was. Tug 2 bij Sliema en de Maori buiten Valletta. Annet durfde het wel aan om te gaan. Het alternatief zou weer Cirkewwa geweest zijn, wat overigens ook geen straf zou zijn. Het eerste wrakje was een relatief recent afgezonken sleepbootje. In 2013 afgezonken en nog behoorlijk als boot herkenbaar. Alleen de schroef en het roer waren verwijderd. Verder zou het zo weg kunnen varen. De bodem was hier tegen de twintig meter en Annet had nergens last van. Het afdalen ging ook lekker geleidelijk langs de bodem zonder gekke drop offs of zo. Het was wel een flink eind zwemmen, dus lang hebben we niet bij het wrakje kunnen kijken. Na het water weer uitgeklauterd te zijn en de spullen ingepakt zijn we op weg gegaan naar wrak twee, de Maori. Deze ligt onder fort St Elmo in Valletta. Een kleine baai. Twee dagen geleden stonden we hier een cache te zoeken. Tien hadden we ook wel duikers gezien, niet wetend dat we naar een plek met een wrak stonden te kijken. Deze lag nog iets ondieper, dertien meter en ook wat dichter bij de kant, dus hier konden we langer van genieten. Gelukkig waren we de enige drie duikers op het wrak. We hoefden dus geen rekening te houden met anderen. Na in zigzag koers over het wrak gegaan te zijn, zij Peter en ik een stukje door het wrak heen gezwommen. Eigenlijk gewoon van de linkerkant naar de rechterkant. Annet ging liever er overheen. Na een volgend rondje konden we nog van halverwege naar voor door het wrak en toen besloot Annet om toch ook maar mee te gaan. En dat ging alsof ze niet beter wist. Helemaal relaxed en rustig. Toen werd het toch weer tijd om de kant op te zoeken. Spullen weer ingepakt En op naar St Pauls bay. Daar bleek dat de bootduik van morgen verplaatst was naar donderdag, dus we konden weer mee. We hadden voor morgen af moeten zeggen vanwege de veranderde excursie, maar nu konden we alsnog nee op donderdag. Nog wel even nagevraagd hoe het zat met de tijd in verband met onze vlucht van vrijdag, maar dat was geen probleem. Smiddags nog een wandelingtje gemaakt en twee caches opgepikt en op dec terugweg een lekker mixed donner gegeten bij Mr. Kebab. Annet hield het bij een pizza Hawaï overigens. Morgen uitslapen, want we worden pas om negen uur opgepikt.

About Peter Hofman 1132 Articles
Oké dan, ik duik, maak graag foto's en doe een vreemd spelletje wat "geocaching" heet. Verder heb ik thuis nog wat Malawi cichliden zwemmen. Dat geocachen laat zich het beste beschrijven met het gebruiken van miljoenen kostende satellieten om tupperware in het bos te vinden. In het Engels klinkt dat toch allemaal veel beter "I use multi million dollar satellites to find Tupperware in the woods"